Förändringar from Augusti 2017
Björnrike Fjällviste har avslutat samarbetet med 247 Boka Vemdalen.
Avtal har istället ingåtts med Fjällservice Jan-Olov Edström och Petra Edström.
Detta gäller from 2017-08-01.
Fullständig information kring dessa förändringar kommer att skickas ut till samtliga medlemmar under aug/sep 2017.
Kontaktar man 247 Boka Vemdalen så kommer de att hänvisa dig till rätt telefonnummer/mejladress.
Med andra ord - mer information kommer inom kort.
Hälsningar,
Styrelsen
Kommentera gärna:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Petra » Vill ni få hjälp med att hyra ut er vecka?: ”Hej Andelsägare...nu är jag igång med annonsering "uthyrning" och jag har fått i..”
-
Styrelsen » Förändringar from Augusti 2017: ”Vid alla förändringar finns det alltid de som upplever dem som negativa. Den kän..”
-
Margareta Edberg » Förändringar from Augusti 2017: ”Vilken utomordentlig försämring. Verkligen uruselt beslut. Krångel med nycklar s..”
-
Iréne Henriksson » Tack Petra!: ”Jag saknar Petra redan. Hon är nästan oersättlig. Jag märker redan skillnad.”
-
Anita » Första 2 husen klara...: ”Det blev jättesnyggt =) ”
Den känslan kan man inte påverka hos de som upplever det.
Däremot kan man försöka förklara anledningarna bakom förändringarna. För det finns alltid anledningar. Med insikt om dessa kan man åtminstone öka förståelsen.
Boka Vemdalen initierade diskussioner och förde fram att avtalet med Björnrike Fjällviste var förlustbringande för dem sedan flera år. Ett nytt avtal med dem kunde aldrig bli aktuellt eftersom det skulle innebära alltför stora avgiftshöjningar för oss.
Med anledning av detta började vi undersöka andra alternativ och tog in prisuppgifter. Det stod ganska snabbt klart för oss att med bibehållen nivå på våra tjänster till oss medlemmar skulle vi tvingas till stora avgiftshöjningar oavsett leverantör.
Utifrån detta gick vi igenom våra tjänster. Vilka tjänster som nyttjades av så många medlemmar som möjligt. Vilka befintliga tjänster som vi ändå talat om att förändra pga att de fungerade dåligt. Vi tittade även på andra andelshusföreningar. Detta ledde fram till följande reflektioner:
• Receptionen har under senaste åren nyttjats endast vid enstaka tillfällen och personer. Därmed en väldigt dyr tjänst utslagen på dessa tillfällen.
• Nyckelhantering har varit uppe till diskussion pga problem under de senaste ca 5 åren. Detta för att antalet oanmälda ankomster har ökat. Oanmälda ankomster som medfört ökade problem och kostnader i form av materiella skador som ej går att bevisa skuld till, dåligt städade hus som drabbar andra medlemmar etc. Med andra ord håller vi inte med om att nyckelhanteringen fungerar bra längre. Tyvärr.
• Telefonpassning är också en tjänst som har nyttjats av färre och färre personer sedan vi lanserade föreningens hemsida för ca 5 år sedan. Mao även det en tjänst som är kostsam och endast nyttjas av få personer.
• I dagsläget har nästan alla våra medlemmar en e-postadress och därmed tillgång till dator eller smarta telefoner. Att anmäla ankomst via telefonen eller en dator är något som tar mindre än 1 minut.
• Möjligheten att hyra ut sin andelsvecka har inte förändrats utan enbart att man får ombesörja det själv via exempelvis Blocket. Boka vemdalen tar från och med denna säsong 35% av intäkten. Uthyrningen via Boka Vemdalen har inte varit smärtfri eller kostnadsfri för föreningen då det kommer gäster till stugorna som har större krav idag många gånger än vad vi andelsägare själva har. Krav som kostar föreningen tid och pengar.
• Servicegraden från Boka Vemdalen har även sjunkit senaste åren. Något som medförde många samtal och mejl från andelsägare senaste året.
Med anledning av ovan beskrivna bakgrund så har vi nu landat i de avtal som informerats om. Ett avtal som kommer att tvinga fram en mindre avgiftshöjning men som ändå landar på en nivå vad gäller service som är högre än liknande andelshusföreningar på orten. En oförändrad kostnad hade tvingat fram ytterligare inskränkningar på tjänster och service.
Den uppkomna situationen i våras har inneburit ett stort arbete för styrelsen med många timmar av vår tid för att försöka ro i hamn bästa tänkbara lösning i den uppkomna situationen.
Hälsningar,
Styrelsen
Brf Björnrike Fjällviste
Man får väl hoppas att ni nu sänker avgiften när man inte får allt man betalat för. För ni menar väl inte att man skall betala samma avgift för ordentligt försämrad service???
Margareta